maandag 14 september 2009
Verovert de Nederlandse kaasschaaf Amerika?
Elk huishouden in Nederland heeft er één in de keukenlade liggen. Soms zelfs twee. Maar wat als dat ook zou gelden voor Amerika? Dát is de American Dream van Martijn Bos: Amerika aan de Dutch cheese slicers krijgen.
Het begon allemaal in 1897. Willem Bos smeedde in Bodegraven een kaasboor. Het was de start van een mooi familiebedrijf dat sindsdien geld verdient aan kaasgereedschappen. Zeven jaar geleden werd Martijn Bos (32) eigenaar van het bedrijf. Hij verdriedubbelde de omzet, en maakte in 2005 al voorzichtig plannen om Amerika te veroveren.
Nu na zeven jaar begint het echt te kriebelen bij de ondernemer. Als hij Amerika echt wil veroveren, dan zal hij er veel tijd moeten doorbrengen. En dat doet hij dan ook –tot opluchting van zijn werknemers die soms een beetje moe worden van de energieke en jonge directeur.
Ja, hij is een jonge hond, erkent hij in het FD. En die rol bevalt hem prima. Het is, denkt Bos, ook dé manier om Amerika te gaan veroveren. Niet als zoveelste telg in een familiebedrijf, maar als starter, met een paar man personeel.
Zijn product is natuurlijk zijn belangrijkste troef. Want die rare Amerikanen gebruiken zo’n beetje alles om kaas te snijden, maar de kaasschaaf is er nog bepaald niet ingeburgerd.
Daar gaat Bos dus wat aan doen. En dáárbij is lef zijn grootste troef. Dus als het zijn verkopers niet lukt om een afspraak te krijgen bij een grote klant, dan gaat Martijn Bos gewoon zelf op pad. 'Ik ben naar binnen gestapt en ben niet weggegaan tot ik een gesprek had met het hoofd inkoop. Een goede organisatie is belangrijk, maar het draait toch vooral om handelsgeest en lef.' En zo is het.
Bron: bizz.nl
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten